You Can Heal Your Life Boek Review

You Can Heal Your Life Boek Review - Louise Hay

Om de zoveel maanden deel ik een aantal boekentips waarin ik een 2-3 boeken deel die indruk op me gemaakt hebben. Vandaag deel ik 1 bijzonder boek, omdat dit boek binnen no-time 1 van mijn favoriete boeken is geworden en ik er zoveel van geleerd heb. Het boek is ‘You can heal your life’ van Louise Hay.

Dit boek stond al jaren op mijn lijstje van boeken die ik nog wilde lezen. Dat gebeurt soms, want ik kom maandelijks verschillende interessante boeken tegen en word vaak door jullie getipt over goede boeken, dus dat lijstje is inmiddels erg lang haha. Maar 2 maanden geleden kreeg ik opeens het gevoel dat het tijd was om dit boek eindelijk te gaan lezen.

Dat gevoel bleek wel te kloppen, want ik las het boek binnen een paar dagen uit. En vervolgens las ik het nog een keer, waarbij ik tevens een aantal van de tips en oefeningen begon toe te passen in mijn dagelijkse leven. Want dit is geen boek dat je 1 keer leest en vervolgens vergeet: het staat vol oefeningen waar ik nu mee aan de slag ben gegaan en waar ik ook de komende maanden nog meer wil uithalen.

Over het boek

‘You can heal your life’ (Nederlandse titel: ‘Je kunt je leven helen’) is onderverdeeld in een aantal secties en hoofdstukken. In het begin legt auteur Louise Hay uit wat haar visie op het leven en het Universum (of God, energie, hoe je het ook wilt noemen) is en hoe je hier gebruik van kan maken. Het boek gaat voornamelijk over de relatie met jezelf, zowel fysiek als mentaal, en hoe je dit verbetert. Ze is er van overtuigd dat wanneer je in het verleden leeft, mensen en jezelf niet kan vergeven en je negatief tegen jezelf praat (en continue denkt) dit zich zal uiten in fysieke klachten. Ook gelooft Louise Hay zoals velen, net zoals ik, in de Law of Attraction en adviseert ze om zoveel mogelijk positief te denken.

Dat positief denken doe ik al jaren, althans ik probeer het – want altijd positief zijn is natuurlijk niet helemaal haalbaar. Maar ik heb veel lessen uit dit boek gehaald die nieuw voor mij waren of die zo geschreven zijn dat ik het eindelijk begreep. De grootste lessen die ik uit dit boek heb gehaald zijn om mezelf compleet te accepteren zoals ik ben en om vooral in dit moment te leven. Dat wat ik in het verleden heb gedaan niet meer uitmaakt. Dat het tijd is om alles en iedereen te vergeven, zodat ik niet meer wordt teruggehouden in het leven. Dat laatste dacht ik al gedaan te hebben, maar met de oefeningen in dit boek kwam ik erachter dat ik toch nog een beetje vastzat. Er was nog meer werk om te doen, zodat ik de laatste mensen en gebeurtenissen echt achter me kon laten.

Wat ik geleerd heb

Ook merkte ik dat ik teveel in de toekomst leefde, door veel na te denken over plannen en doelen, waardoor ik soms een beetje vergat om van het “nu” te genieten. Zo heb ik altijd moeite gehad om prestaties of mooie gebeurtenissen te vieren. Ik denk er niet teveel over na en ga gelijk weer door met mijn volgende doel. Waardoor het eigenlijk lijkt alsof het me niet zo boeit. Dat is jammer, want ik heb eigenlijk al best veel mooie dingen bereikt in mijn leven. De meeste mensen weten dit echter niet, omdat ik er niet vaak over praat of doe alsof het niet zoveel uitmaakt en het maar een kleine prestatie was. Hierbij werd ik dus wel even wakker geschud, want ik mag best trots op mezelf en al mijn prestaties zijn.

Wat vaak terugkomt in dit boek is het geloof dat we niet goed genoeg zijn. Volgens Louise Hay is dit wat velen van ons tegenhoudt in het leven. Op de een of andere manier vertellen we onszelf dat we niet goed genoeg zijn. We zijn niet goed genoeg om door te groeien in onze carrière. We zijn niet goed genoeg om achter onze dromen aan te gaan. We zijn niet goed genoeg om veranderingen in ons leven door te voeren, etc, etc. Ook ik heb hier last van, wat ik door een oefening in dit boek al snel kon traceren naar bepaalde gebeurtenissen in mijn jeugd. Hoe bizar is het dat 1 opmerking die ons verteld is toen we een kind waren ons nog dagelijks kan belemmeren? Ik ben zo dankbaar voor dit boek dat ik hiermee aan de slag ben gegaan en ik leer elke keer dat ik dit boek erbij pak weer iets nieuws over mijzelf en het leven. Er staan veel eye-openers in en is op zo’n manier geschreven dat het net lijkt alsof een lieve tante of vriendin tegen je praat en je bij elke stap steunt.

Voor wie? Voor iedereen die zelf verantwoordelijkheid wilt nemen over zijn of haar leven en (mentale en fysieke) gezondheid, voor als je meer zelfliefde wilt toepassen en beter voor jezelf wilt zorgen.
Niet kopen als… Je niet van plan bent te veranderen, niet open staat voor nieuwe inzichten en als je niets met de Law of Attraction hebt.
Prijs: €14,99 (originele Engelstalige versie) of €20 (Nederlandse versie).

Er staat alweer een tweede boek van Louise Hay op mijn verlanglijstje, maar eerst ga ik de laatste paar oefeningen uit dit boek nog toepassen. Ook grappig: toen ik het boek voor het eerst las viel me de achternaam ‘Hay’ op en dat de uitgever van dit boek ‘Hay House’ is, een uitgever waarvan ik al zeker 15 boeken in mijn bezit heb. Dit boek was het allereerste boek dat werd uitgegeven en Louise Hay was de oprichtster van deze uitgever, iets dat ik nog niet wist. Dit boek is dan ook al vrij oud – de eerste editie werd in 1984 geprint – maar anno 2018 nog even relevant als destijds. Aanrader!