Waarom ik aan intermittent fasting doe

Waarom ik aan intermittent fasting doe

Als je Naoki al wat langer volgt dan weet je misschien wel dat ik in de afgelopen jaren verschillende “diëten” heb uitgeprobeerd. Niet altijd om af te vallen, maar vaak om wat gezonder te gaan eten. De laatste paar maanden heb ik weer iets nieuws uitgeprobeerd en dit keer is het iets wat goed vol te houden is: intermittent fasting. Waarom wil ik graag met jullie delen!

Wat is intermittent fasting?

In tegenstelling tot de meeste diëten waarbij je iets niet of minder mag eten, mag je bij intermittent fasting (‘afwisselend vasten’) eigenlijk alles eten. Het is ook niet zozeer een dieet waar je bijhoudt wat je eet of hoeveel calorieën je binnenkrijgt. Ook wordt intermittent fasting niet enkel gebruikt om af te vallen, maar veelal voor de gezondheidsvoordelen. Je kunt zoals ik vegetarisch en zoveel mogelijk plantaardig eten, maar ook met een “standaard” Nederlands dieet kan je aan intermittent fasting doen. De regel zit hem namelijk in de uren wanneer je eet. Zo zijn er verschillende variaties op intermittent fasting, waarvan ik 1 van de meest gebruikte regel toepas: ik eet binnen een periode van 8 uur en vast 16 uur achter elkaar op een dag.

Hoeveel uren je eet en vast kan je aanpassen op jouw lifestyle. Zo kan je ook 10 uur eten en 14 uur vasten of maar 6 uur eten en 18 uur vasten. Eigenlijk kan je het al vasten noemen indien je de meeste dagen in de week minimaal 12 uur op een dag aan een stuk door vast. Als je gewend bent om van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat te eten, dan lijkt dit misschien lastig. Gelukkig valt dit in de praktijk erg mee. Er zijn inmiddels veel onderzoeken naar vasten gedaan (1, 2) die de effectiviteit en voordelen laten zien. Het ligt er maar net aan wat voor jou haalbaar is en wat jouw doel is: afvallen, gezonder leven of een combinatie van beiden.

Een aantal voordelen van intermittent fasting

Er zijn veel voordelen aan intermittent fasting verbonden, met name omdat je lichaam meer tijd krijgt om zich bezig te houden met andere dingen dan eten verbranden. Dit zijn een aantal voordelen:

– Je lichaam krijgt tijdens het vasten de tijd om te herstellen en zichzelf te onderhouden. Dit kan ziektes voorkomen en helpt bij het genezen van ontstekingen in je lichaam.

– Afvallen (indien gewenst, hoeft niet) wordt makkelijker, want je kunt 1 maaltijd of snack minder eten indien je bijvoorbeeld binnen een tijdsframe van 6 tot 8 uur op een dag eet.

– Je zult waarschijnlijk wat gezonder gaan eten, omdat je je bewuster wordt van wat je eet. Ik probeer nu bijvoorbeeld 2 gezonde maaltijden per dag te eten waarbij ik goed op de voedingsstoffen per maaltijd let.

– Omdat je in principe kunt eten wat je wilt, is dit veel makkelijker vol te houden dan een streng dieet waarbij je bijna niets lekkers mag eten.

Waarom ik aan intermittent fasting doe

Hoe ik intermittent fasting toepas

Ik moet eerlijk toegeven dat het mij vrij makkelijk afgaat, omdat ik ’s ochtends vroeg nooit honger heb. Als ik iets voor 9 uur eet, dan is het meestal met moeite en alleen omdat het ‘moet’ (omdat ik daarna bijvoorbeeld ergens ben waar ik niet kan eten). Van nature heb ik pas vanaf 10/11 uur honger en dat past prima binnen intermittent fasting. Ik ontbijt nu meestal tussen 11 en 12, eet vervolgens rond 15 of 16 uur nog een lichte maaltijd of snack en eet rond 19 uur mijn avondeten. Soms eet ik wat extra snacks overdag en soms niet, het ligt eraan wat voor een dag ik heb en hoe actief ik ben. Ik ben meestal rond 19:30 klaar met eten. Vervolgens drink ik alleen nog maar water of thee (zonder suiker of overige toevoegingen).

Er zijn een aantal uitzonderingen: tijdens vakanties, in het weekend en wanneer ik uit eten ga ben ik niet zo streng. Alsnog eet ik meestal niets voor 11 uur en vast ik dan nog steeds minimaal 12 uur, maar niet altijd de volle 16 uur. Op deze manier kan ik in het weekend wat later eten of een drankje doen en hoef ik er tijdens vakanties niet veel rekening mee te houden. Ik merk dat ik op die dagen meestal zo’n 14 uur vast en binnen een periode van 10 uur eet. Op deze manier is het makkelijker vol te houden en ervaar ik alsnog de voordelen. Ook maak ik af en toe een uitzondering voor een latte met sojamelk die ik iets eerder dan 11 uur drink, bijvoorbeeld om 10 uur ’s ochtends. Dat heeft er mee te maken of ik goed geslapen heb en wat ik die dag allemaal moet doen.

Mocht je je afvragen of je niet te weinig calorieën binnenkrijgt als je op deze manier eet: in mijn geval krijg ik nu juist op de meeste dagen precies het juiste aantal calorieën binnen om op gewicht te blijven. Ik houd dit regelmatig bij (via Cronometer bijvoorbeeld) en eet meestal gevarieerd met de juiste hoeveelheid energie en voedingsstoffen. Voorheen zat ik hier vaak overheen (wat ervoor gezorgd heeft dat ik in het afgelopen jaar 3 kilo aankwam), omdat ik vooral in de avond nog veel snackte. En dat waren geen gezonde snacks, maar meestal chips, ijs en koekjes. Dat doe ik nu dus niet meer en na een paar maanden aan intermittent fasting gedaan te hebben, ben ik de extra kilo’s nu bijna kwijt.

Beginnen met intermittent fasting

Intermittent fasting is misschien niet voor iedereen weggelegd, maar mocht je wat bewuster willen worden qua wat je eet en lijken de voordelen je wat dan kan ik het echt aanraden. Ik ben trouwens niet meteen met de 8/16 methode begonnen, ik ben begonnen door simpelweg na het avondeten niets meer te eten. Daarna heb ik mijn ontbijt een uurtje uitgesteld en kwam ik aan een tijdsframe van 8 uur eten (meestal tussen 11:30 en 19:30). Uitzonderingen daargelaten (afgelopen weekend kreeg ik ’s avonds laat zo’n craving naar chocolade, dat ik het maar heb gegeten – mag natuurlijk, het is geen religie) vind ik het best goed vol te houden. Ik merk dat ik meer energie heb, dat ik minder snack en daardoor niet meer aankom en ik slaap beter. Ik vind het daarnaast fijn om ’s ochtends en ’s avonds na het avondeten niet meer met eten bezig te moeten zijn. Ik heb wat extra tijd over en wanneer ik een maaltijd eet, is dat nu meestal wat gezonder dan voorheen. Voor mij werkt dit dus prima en ik ben dan ook van plan om hiermee door te gaan, zodat ik op gewicht blijf en de overige voordelen blijf ervaren.

Heb jij al weleens van intermittent fasting gehoord en lijkt het je wat?

bronnen:
1 – Onderzoeken over intermittent fasting op PubMed
2 – Onderzoeken over intermittent fasting op Science Direct

Bron afbeelding: Brooke Lark via unsplash

4 comments
Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet openbaar gedeeld. Verplichte velden zijn gemarkeerd. *

  • Karin23/11/2018 - 12:49

    Zou ik ook wel kunnen volhouden, ben ook niet zo’n grote eter in de ochtend. Ik ga me er eens in verdiepen!AntwoordAnnuleer

  • Jessica J.23/11/2018 - 16:21

    Op zich grappig, want als ik het zo bekijk, doe ik op weekdagen onbewust aan intermittent fasting. Ik heb ’s ochtends niet echt honger en ontbijt meestal pas tegen 11 uur. Na het avondeten, rond 19.30 uur, snack ik ook niet meer. Alleen zorgt mijn soms redelijk heftige levensstijl in het weekend en mijn liefde voor craftbieren ervoor dat ik niet bepaald afval, haha.
    Fijn om te lezen dat je soms ook gewoon uitzonderingen maakt, want het moet natuurlijk wel leuk blijven.AntwoordAnnuleer

  • Janneke Muik23/11/2018 - 19:04

    Hoi Sophie, dat doe ik al heel lang. Eerst met 1 dag drinken en 1 dag gewoon eten.
    Dit jaar ben ik begonnen met 16 uren fasten. Daarmee dit jaar 10 kg afgevallen.
    Als ik op vakantie ben of met vrienden op weg ben, maak ik uitzonderingen. Daar ik ook pas om ca 10 uur zin krijg, is het niet moeilijk om tot 12:30 te wachten waar ik dan eet. en om 19 h nog eens. Kann het iedereen aan bevelen. En heb zo geen Mangelerscheinungen.AntwoordAnnuleer

  • Mariëlle24/11/2018 - 17:55

    Wat leuk om te lezen! Ik verdiep me er ook steeds meer in 🙂 Ik weet niet of het wat voor mij zou zijn, want ik heb in de ochtend vrijwel meteen honger. Maar als ik dat een keer niet heb, dan eet ik ook niet meteen. Ik luister gewoon echt naar mijn lijf. Al zie ik wel echt de voordelen van deze methode in!AntwoordAnnuleer

Sophie Carleen Be Your Own Muse

Welkom op Be Your Own Muse! Ik ben Sophie en dit is mijn website vol inspiratie, tips en informatie over bewuster leven.

Meer weten?

Nieuwste artikelen

meld je aan voor de nieuwsbrief

Vanaf januari 2020 stuur ik je om de week een e-mail met de nieuwste artikelen & inspiratie om je eigen muse te worden.