Social media detox: een maand later (+ tips)

Social media detox: een maand later (+ tips)

Een tijdje geleden schreef ik een artikel over een kleine social media detox die ik aanging. 24 uur lang mocht ik geen Instagram, Twitter en Facebook bekijken en dat was in het begin wat lastig, maar gaf me uiteindelijk wat meer rust. De weken daarna heb ik er nog vaak over nagedacht en heb ik een aantal vervolgstappen gezet, die ik graag met jullie deel.

De reden waarom ik hier mee bezig ben is omdat ik realiseerde dat ik teveel tijd op een dag spendeer aan “even social media checken”. Even mijn Twitter feed doornemen, even door Instagram scrollen… Maar dat “even” wordt vaak 10 minuten, 20 minuten, een half uur… Soms ben ik een uur verder en heb ik eigenlijk niets productiefs gedaan, voel ik me niet beter over mezelf (soms juist slechter) en heeft social media me afgeleid van wat ik eigenlijk wilde doen of waar ik mee bezig was.

De onrealistische ‘perfecte’ Instagram feed

Ik merk het vooral op Instagram, waarbij je in principe urenlang door feeds kunt scrollen, video’s kunt bekijken en via het ene profiel op het andere profiel komt en verder blijft scrollen. Instagram is in de afgelopen jaren erg veranderd, waardoor ik me er ook meer aan erger dan voorheen. Toen ik in 2010 met Instagram begon was het een platform waarbij je met een foto deelde wat je op dit moment aan het doen was. Het heet niet voor niets ‘Insta(nt)gram’. Er waren geen regels, geen algoritmes, geen advertenties en nog geen honderden miljoenen gebruikers die allemaal gezien willen worden.

Als ik nu Instagram open en door zowel mijn feed als de verkenpagina scroll, zie ik bijna alleen maar “perfecte” foto’s. Bijna iedereen gebruikt verschillende filters en apps voor de perfecte foto. De meesten plannen hun foto’s zorgvuldig in voor de perfecte feed op hun profiel, waardoor het spontane er vanaf is. Doordat de meeste bloggers en influencers zoveel tijd aan hun foto’s spenderen en de feeds steeds mooier worden, val je als “normale” gebruiker steeds minder op. Ik zit er zelf een beetje tussenin: ik ben blogger met wat volgers, maar ik spendeer misschien maar 5 minuten aan een foto en beschrijving voordat ik hem plaats. Hierdoor heb ik dus geen “perfecte” feed. Dat is voor mij ook geen groot doel, maar om meer volgers en engagement te krijgen wordt je gepusht om steeds beter je best te doen.

Social media is niet mijn passie

Ik heb een tijdje geprobeerd om actiever op Instagram te zijn en om beter mijn best te doen voor mooie foto’s, maar dit kostte zoveel tijd en moeite. Foto’s maken en bewerken is immers ook niet mijn passie. Schrijven, onderzoek doen, jullie helpen – daar word ik gelukkig van. Daarom deel ik de laatste paar weken nog maar 1-2 keer in de week iets op Instagram en open ik de app steeds minder. Op Facebook ben ik op mijn persoonlijke profiel al bijna helemaal niet meer actief en op de Naoki pagina deel ik enkel updates. Dan blijft Twitter nog over, waar ik met vlagen soms iets actiever ben. Als ik heel eerlijk naar mezelf toe ben, moet ik toegeven dat social media gewoon niet echt mijn passie is. Ik vind het wel leuk en soms ook handig, maar niet leuk genoeg om er elke dag uren aan te besteden. Ik heb het idee dat het mij weerhoudt om de dingen te doen die ik echt graag wil doen.

Social media detox - een maand later (+ tips)

3 social media “regels”

Ik ben daarom zo blij dat ik die kleine social media detox aangegaan ben. Het liet me inzien dat door een dag geen social media te gebruiken, je extra tijd over hebt en meer rust ervaart. En wie wil dat nou niet? Daarom heb ik 3 “regels” (tussen aanhalingstekens, want eigenlijk doe ik niet aan regels, maar zolang het goed voelt volg ik ze) opgesteld rondom mijn social media gebruik.

1: Voordat ik uit bed stap in de ochtend check ik geen social media meer. Dit zorgt ervoor dat ik eerder opsta (want: geen afleiding door social media meer terwijl ik nog in bed lig) en het geeft me een beter gevoel. Een echt goede start van de dag is het namelijk niet om als eerste tientallen “perfecte” foto’s en video’s te bekijken van mensen die veelal maar doen alsof ze dat perfecte leven leiden. Want alhoewel ik vrij zelfverzekerd en gelukkig ben, voel ook ik me af en toe een beetje jaloers. Ik word liever rustig wakker, waarbij ik me op mijn eigen leven en doelen focus die ik dan bijvoorbeeld even visualiseer.

2: Ook na 22:00 geen social media meer. Ik open geen social media websites in mijn browser en ook op mijn smartphone klik ik ze niet meer aan. Voordat ik ga slapen lees ik nu een boek, spendeer ik tijd met mijn vriend of katten of neem ik een uitgebreid bad of douche en zorg ik beter voor mezelf.

3: Wanneer ik aan het werk ben, focus ik me volledig op mijn taak en open ik geen social media websites of apps. Dit zorgt ervoor dat ik artikelen eerder af heb, mails aan 1 stuk door kan beantwoorden en eerder met mijn werk klaar ben.

Tips om te minderen

Merk jij dat jij misschien ook teveel tijd aan social media besteedt en niet op een productieve manier? Ik heb nog een aantal tips voor je die ik inmiddels heb toegepast.

– Ik ben erg selectief met wie ik volg op social media. Als iemand alleen maar berichten plaatst waar ik me aan erger, wat mij triggert of wat ik op de een of andere manier vervelend vind, ontvolg ik die persoon. Ik volg ook geen influencers meer die alleen maar dat “perfecte” plaatje delen en waarbij elke post een gesponsorde post is. Hierdoor zijn mijn feeds korter geworden en ben ik sneller klaar met de apps.

– Ik skip de verkenpagina op Instagram en klik niet of amper meer door vanaf mijn feed. Op de verkenpagina staan voornamelijk al die “perfecte” en populaire foto’s die mij niets bieden en waardoor ik me soms onzeker kan voelen. Daarnaast zijn deze feeds eindeloos en verdoe ik er teveel tijd aan, terwijl het me niets oplevert. Dit levert weer wat extra tijd op die ik kan besteden aan iets waar ik gelukkig van word.

– Ik heb geen regels meer qua posten en engagement op mijn eigen profielen. Voorheen probeerde ik dat wel, bijvoorbeeld door minimaal 4 foto’s in de week op Instagram te delen en dagelijks iets te plaatsen op Twitter, maar dat veroorzaakte alleen maar extra stress. Soms heb ik gewoon even niets om te melden, ben ik druk bezig met andere dingen of heb ik geen zin om op social media actief te zijn. En dat is oké!

Social media is onderdeel van mijn werk en privé leven. Helemaal ermee stoppen zal ik dus niet doen. Het is ook niet allemaal slecht: ik heb veel contact met bezoekers van Naoki op social media en ik volg een aantal inspirerende mensen en accounts waar ik iets van kan leren. Maar ik wil niet het gevoel krijgen dat ik niet meer zonder kan. De druk om steeds iets te plaatsen en om steeds beter mijn best te moeten doen heb ik daarom losgelaten. Wie weet krijg ik binnenkort inspiratie om juist weer actiever te zijn, ook prima. Maar dan wel graag vanuit mijn eigen verlangen om iets te willen delen en niet omdat het zogenaamd “moet”.

Mocht je trouwens geen social media voor werk nodig hebben of een echte pauze willen inlasten: ik kwam deze video van Matt D’Avella tegen over een 30 dagen social media detox. Hij noemt eigenlijk wel heel wat goede punten op waar ik ook over na ben gaan denken, dus wie weet is dit een volgende stap.

bron afbeeldingen: raw pixel & lisa fotios

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet openbaar gedeeld. Verplichte velden zijn gemarkeerd. *

  • Romy05/11/2018 - 07:12

    Wat goed dat je hier zo bewust mee bezig bent! Volgens mij heb je juist door deze detox een heel gezonde kijk op social media, waar sommige mensen nog wat van kunnen leren.
    Ik merk ook dat ik me soms stoor aan perfecte plaatjes waar niets echt meer aan is. Hele achtergronden worden soms in foto’s gephotoshopt. Best wel een goede tip dus om de verkenpagina te skippen als je op Instagram zit! Goed dat je het nu ook meer loslaat dat je zelf een X aantal posts moet doen. Ik probeer zelf nog een beetje mijn weg erin te vinden. Ik doe wel gewoon mijn eigen ding op social media, maar merk dat ik wel best veel tijd in Instagram steek (lang leve de schermtijdapp op iPhones!). Misschien zou zo’n detox wat Instagram betreft ook wel wat voor mij zijn. Met Facebook en Twitter ben ik al erg geminderd en dat bevalt me eigenlijk prima 🙂AntwoordAnnuleer

  • Mariëlle05/11/2018 - 20:38

    Super leuk om je update te lezen! Ik ben hier ook steeds meer op aan het letten. Mijn ‘probleem’ is dat het wel mijn passie is en ik het wel écht leuk vind en het ook mijn werk is. Maar alsnog wil ik er wel bewust mee omgaan. Ik check mijn mobiel ook pas na mijn ochtendroutine 🙂AntwoordAnnuleer

  • aida12/11/2018 - 02:40

    Heel leuk om dit te lezen! Heel toevallig had ik vandaag nog een video van hem gezien! Probeer ook steeds minder mijn prive IG te gebruiken.AntwoordAnnuleer

Welkom op Be Your Own Muse! Ik ben Sophie en dit is mijn website vol tips en informatie over bewuster leven & inspiratie om je eigen muse te worden.

 

Meer weten?

Nieuwste artikelen

Socials

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Om de week inspiratie, tips & de Be your own muse highlights ontvangen? Meld je nu aan en ontvang om de week een mailtje van mij.

Dankjewel voor het aanmelden!