Selfcare en dankbaarheid in deze rare tijden

Selfcare en dankbaarheid in deze rare tijden

Afgelopen weekend plaatste ik voor het eerst in een maand weer een post op Instagram. Ik deelde een korte update en schreef dat ik niet zo veel behoefte meer heb om constant bezig te zijn met social media. En als ik iets wilde delen met mijn volgers op dit moment, dan was het om minder met social media bezig te zijn en meer tijd aan en met jezelf te spenderen. Heel passend voor de situatie waar we ons sinds een paar dagen in bevinden…

Thuiszitten

Ik zit net zoals velen van jullie op dit moment voornamelijk thuis. Ik moet deze week nog één keer naar kantoor om mijn laptop op te halen en vanaf dan kan ik de komende weken geheel thuiswerken. We hebben voor de komende dagen genoeg eten in huis en ook onze schoonmaakmiddelen en dagelijkse cosmetica items zijn aangevuld. Alhoewel we op dit moment nog naar buiten kunnen en de meeste winkels open zijn, doe ik het toch maar voorzichtig aan en blijf ik zoveel mogelijk thuis. En ben ik aan het nadenken over hoe ik de komende weken en wellicht wel maanden (mentaal) overleef…

De komende tijd is natuurlijk nieuw voor ons. We zullen minder mensen zien, minder buiten komen en onze dagelijks structuur valt weg. Dingen waar we normaal plezier aan beleven staan tijdelijk stil of moeten aangepast worden. Voor mij is dat bijvoorbeeld mijn kop koffie halen buiten de deur in de ochtend en uit eten gaan in de stad. Maar ook een wandeling in het park maken zal straks wellicht niet meer mogen, evenals op bezoek gaan bij anderen voor de gezelligheid. Nu heb ik het geluk dat ik graag thuis zit, het heerlijk vind om met een boek en de katten op de bank te hangen en mezelf prima kan vermaken. Maar ook ik zal de effecten gaan merken nu we minder vrijheid ervaren. Graag thuis zijn is één ding, thuis moeten blijven is iets heel anders.

Zo merkte ik dat ik afgelopen zondag en maandag een beetje onrustig was. Ik checkte de live blogs op NOS en CNN iets te vaak, had de neiging om continu op de hoogte te willen zijn en wilde tegen beter weten in nog een keer naar de supermarkt (terwijl ik heel erg anti-hamsteren ben). Want wat als we straks twee weken in quarantaine komen te zitten? Heb ik genoeg medicijnen en hulpmiddelen? Gaan we niet verhongeren? Ik stelde mezelf uiteindelijk gerust door goed naar de inhoud van mijn koelkast en keukenkastjes te kijken, waar echt genoeg in ligt voor ongeveer een week. De rest kunnen we altijd nog kopen of laten thuisbezorgen. Ik en mijn vriend zijn nog niet ziek en voelen ons gezond, dus er is geen reden voor paniek.

Selfcare tips voor de komende tijd

Om verdere stress en onrust te voorkomen heb ik een paar regels opgesteld waar ik me een beetje aan probeer te houden:

– Maar een paar keer per dag het nieuws checken. Ik had de neiging om verschillende liveblogs de hele tijd open te laten staan, maar daar ben ik nu mee gestopt. Het maakt me onrustig en 90% van dit nieuws is niet relevant voor mijn persoonlijke situatie. Ik check de liveblog over Corona van NOS nu in de ochtend, middag en avond. Ik vul dit eventueel aan met het kijken van een actualiteitenprogramma op tv in de avond.

– Ik probeer wat meer structuur in mijn dagen te krijgen. Ik heb een weekplanning gemaakt voor de komende twee weken en plan dagelijks werkzaamheden in. Werkzaamheden voor klanten waar ik voor werk, maar ook voor in huis en voor mezelf. Ook sta ik gewoon op hetzelfde tijdstip op als normaal. Ik denk dat structuur heel belangrijk is, want het is te verleidelijk om nu uit te slapen, minder te gaan doen en veel voor de tv of achter je pc/smartphone te hangen. Ik weet dat ik daar uiteindelijk niet gelukkig van word, daarom probeer ik me aan mijn planning te houden.

– Ik let erop dat ik gezond blijf eten. Vorige week merkte ik dat ik wat vaker naar ongezonde voeding neigde en liet ik mijn intermittent fasting schema weer vallen. Nu is niet de tijd om ongezond bezig te zijn, dus ik beperk het kopen van ongezonde snacks en zorg ervoor dat ik drie goede maaltijden eet. Ook doe ik sinds maandag weer aan intermittent fasting en eet ik tussen 11:00 en 20:00 (de tijden die voor mij nu het beste werken).

– Ik plan genoeg selfcare momenten in door de week. Momenten waar ik bewust wegloop van mijn pc en ik mijn smartphone in een andere kamer leg. Zo kan ik ongestoord een boek lezen (ik denk dat ik de komende tijd heel wat boeken eindelijk kan uitlezen!), mediteren, yoga beoefenen of gewoon even niets doen met een kat op schoot. Ik merk dat ik dit echt nodig heb en geef hier dus regelmatig gehoor aan.

Overige tips om de tijd door te komen

Voel jij je onrustig vanwege het nieuws en wat er om ons heen gebeurt? Neem mijn regels over om wat meer structuur in je dagen te brengen en zorg ervoor dat je genoeg dingen te doen hebt. Denk bijvoorbeeld aan:

– Je boekenkast sorteren – zo kan je meteen een stapel boeken opzij zetten die je (opnieuw) kunt lezen.

– Een capsule garderobe maken – check mijn eerdere artikelen met tips en stappenplannen.

– Plan wat momenten in om te sporten. Dit kan prima vanuit huis. Op YouTube staan tienduizenden gratis workouts, van alle soorten yoga tot allerlei danslessen.

– Begin met journalen en schrijf elke dag een paar regels op waar je dankbaar voor bent. Zo herinner je jezelf aan alles wat goed en mooi is in je leven.

– Volg een online cursus of training. Er zijn genoeg gratis en betaalbare cursussen te vinden online. Als je wat extra tijd hebt, leer iets nieuws!

We weten niet wat er de komende tijd gaat gebeuren en wat voor verdere maatregelen getroffen worden. Ik denk dat dit een goede les voor ons allemaal is: we hebben niet de volledige controle over ons leven. In de komende tijd kunnen we leren omgaan met tegenslagen, leren we flexibel zijn en anders denken. De meesten van ons kunnen een stapje terugdoen: wees daar dankbaar voor. Ik besef dat ik me ondanks deze rare tijden in een luxe positie bevind. Ik mag en kan thuiswerken, ik heb een inkomen en ben gezond. Ik woon samen met mijn vriend en twee katten die me vermaken en waar ik steun aan heb. Het komt wel goed de komende tijd. We gaan hier sterker en wijzer uitkomen, dat weet ik zeker.

Ik hoop dat het met jullie ook naar omstandigheden goed gaat. Meer selfcare tips? Deel ze in de comments!

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet openbaar gedeeld. Verplichte velden zijn gemarkeerd. *

Welkom op Be Your Own Muse! Ik ben Sophie en dit is mijn website vol tips en informatie over bewuster leven & inspiratie om je eigen muse te worden.

 

Meer weten?

Nieuwste artikelen

Socials

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Inspiratie, tips & de Be your own muse highlights ontvangen? Meld je nu aan en ontvang 1-2 keer in de maand een mailtje van mij.

Thank you for subscribing!