Journaling voor vergeving van jezelf & anderen

Journaling voor vergeving van jezelf & anderen

Eén van mijn favoriete manieren om blokkades en negatieve gevoelens kwijt te raken is om te journalen. Ik heb dan ook verschillende notitieboekjes en Word bestanden op mijn pc en plan hier dagelijks even vijf minuutjes voor in. Het opschrijven van mijn gevoelens heeft mij het meest geholpen bij vergeving. Vergeving van mezelf én anderen. Ben je benieuwd hoe ik dit aanpak? Lees snel verder en ga daarna zelf aan de slag.

Als je mij al wat langer volgt dan weet je misschien wel dat ik vergeving erg belangrijk vind. Ik geloof dat dit namelijk bijdraagt aan een gevoel van geluk en vrijheid. Deze gevoelens vind je niet zo snel bij anderen, maar voornamelijk in jezelf. Wonen in een vrij land zoals Nederland is natuurlijk bevoorrecht en goede relaties met anderen kunnen je een gevoel van geluk geven. Maar als jij je diep van binnen ergens schuldig over voelt of nog steeds met iets zit wat iemand anders je ooit heeft aangedaan, zul je je niet écht vrij en gelukkig voelen. Hierbij kan journaling echt een verschil maken!

Journaling voor vergeving

Vergeving is niet alleen iets dat je doet met anderen in gedachten, maar ook rondom jezelf. Alhoewel het vergeven van anderen belangrijk en krachtig is, is het vaak net zo waardevol om jezelf te vergeven. Waarvoor zou je jezelf vergeven? Bijvoorbeeld voor:

– Die ene keer dat je gemeen was tegen je partner.
– Het kwetsen van iemand in je familie.
– Er niet altijd voor vrienden zijn.
– Al die keren dat je niet naar je intuïtie luisterde.
– Te lang in een slechte relatie blijven.
– School of een project niet afmaken.

Daarnaast zijn er vast genoeg mensen die je kunt vergeven. Je ex die vreemd ging. Een ouder die er niet voor je was. Een leraar die niet in je geloofde. Eigenlijk alles en iedereen die jou gekwetst heeft en waar je nog weleens mee zit.

Schrijf het op

Pak een notitieboek erbij en schrijf alles op wat er bij je naar boven komt. Alle mensen en situaties waar je geen fijne herinneringen aan hebt: schrijf het allemaal op. Je mag het in detail opschrijven als je hier behoefte aan hebt, maar het kan ook in één zin. Bijvoorbeeld:

Mijn ex-vriend die vreemdging en hier maanden over loog.

Mezelf omdat ik dat project niet afgemaakt heb.

Of wat uitgebreider:

Mijn ex-vriend heeft me pijn gedaan, omdat hij maandenlang vreemdging en hier over loog. Dit heeft mijn vertrouwen beschadigd. Het doet nog steeds pijn als ik hierover nadenk. Het is niet fair: hij is allang verder gegaan met zijn leven en ik zit hier nog steeds mee. Ik voel me bedrogen.

Ik zit er nog steeds mee dat ik dat ene project niet heb afgemaakt. Als ik iets beter mijn best had gedaan, dan was het nu allang af. Dan was ik nu wellicht al veel verder met mijn leven. Ik vind het jammer dat ik er zo snel mee stopte en het geen echte kans gaf. Ik voel me lui een beetje als een mislukking.

Als je klaar bent neem je het lijstje even door en voel je de emoties die deze mensen en situaties bij je naar boven brengen. Boos of verdrietig zijn mag! Laat het er gewoon even uit. Besluit daarna dat je dit achter je wilt laten en deze mensen wilt vergeven. Schrijf nu onderstaande zin op onder het lijstje:

Het spijt me. Vergeef me. Dankjewel. Ik hou van je.

Als je deze woorden nu voor het eerst leest (afkomstig van ho’oponopono, de oud-Hawaïaanse kunst van vergeven), denk je misschien “Wacht eens even, waarom heb ik spijt? Waarom moet ik van deze persoon houden en om vergeving vragen?”. Dit komt omdat ik geloof dat als we niet eerst zelf de verantwoording nemen over wat ons overkomen is, we nooit echt vrij zullen zijn. We hebben zelf, zeker als volwassenen, altijd een aandeel in wat ons overkomt. Niets is zwart-wit, niemand is perfect en we spelen allemaal een rol in deze wereld. Soms de rol van het slachtoffer, soms de rol van de dader. Als je dit kunt accepteren en zelf je excuses kunt aanbieden (ook al is het enkel op papier), kan je de ander echt vergeven en verder gaan met je leven. De vergeving vragen en houden van kan trouwens ook richting het Universum of God, dit hoeft niet perse de “dader” te zijn.

Als je wilt kan je daarna nog toevoegen dat je de persoon of situatie vergeeft en dat je het nu loslaat. Dit kan je ook opschrijven: ik vergeef je en laat je nu los. Probeer tijdens het opschrijven echt opluchting te voelen. Deze oefening kan je trouwens een aantal keer herhalen als je hier behoefte aan hebt. Sommige mensen kan ik in één keer vergeven, bij anderen moet ik het een paar keer doen. De persoon die ik altijd het meest moet vergeven ben ik trouwens zelf. Daarom zeg ik ook dagelijks even kort tegen mezelf dat ik mezelf vergeef en accepteer en dat ik van mezelf houd. Herhaling doet wonderen!

Extra oefening

Als je iemand echt vergeven hebt, dan voel je weinig als je aan de situatie denkt. De echte boosheid en verdriet zijn dan (grotendeels) verdwenen. Staan er nog een paar mensen of situaties op jouw lijstje waarbij je dit nog wel voelt? Dan kan je het wat extra kracht meegeven door de volgende oefening. Neem deze situaties nog een keer door en accepteer dat dit wat meer gevoelens met zich meebrengt en dat het daarom wat lastiger is om ze te vergeven.

Als je nu de ho’oponopono methode gebruikt, zie deze persoon of situatie voor je en visualiseer dat er een wit licht naartoe gaat. Dit licht kan vanuit jezelf komen of van boven. Probeer de woorden uit te spreken of in je gedachten te zeggen en dit licht te zien. Geef de persoon, situatie of jezelf dit witte licht en je zult merken dat het vanzelf lichter begint te voelen. Herhaal indien nodig.

Ik heb op deze manier al veel mensen en mezelf kunnen vergeven. Het is (helaas…) wel een proces dat altijd weer terugkomt. Net wanneer je denkt een grote stap gemaakt te hebben, komen er opeens weer oude gevoelens bovendrijven. Dat geeft niet en is heel normaal! Dan kan je het gewoon nogmaals doen. Op papier of in gedachten. Soms schrijf ik een hele pagina vol met gevoelens rondom een situatie of persoon en kan ik het dan pas echt loslaten. Er bestaat geen “perfecte” manier om dit te doen, maar ik geloof absoluut in de kracht van opschrijven en vergeven.

Journal jij ook en heb je weleens iemand vergeven op papier?

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet openbaar gedeeld. Verplichte velden zijn gemarkeerd. *

  • Marjolijn17/02/2020 - 20:00

    Maar Sophie… als je bij het denken aan een bepaalde situatie of persoon die jou iets aan heeft gedaan nog hele sterke gevoelens van boosheid of verdriet hebt, is het dan wel een goed idee om te vergeven? Is dat dan niet (onbewust) een soort wegcijfering? “Jij hebt mij gekwetst, maar dat geeft niet, want ik ben het maar…”
    Of zie ik dit nu helemaal verkeerd?AntwoordAnnuleer

    • Sophie17/02/2020 - 20:15

      Misschien ben je er dan nog niet klaar voor, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit spijt heb gehad van iemand vergeven. Ook als het nog niet helemaal is afgerond en ik de persoon nogmaals, of echt meerdere keren, moet vergeven in de maanden of jaren die volgen. Elke keer voel ik me lichter en verdwijnt er een stukje boosheid of verdriet.

      Vergeven doe je voornamelijk voor jezelf, niet de ander 😉 De ander zal er dan nog steeds op zijn of haar manier mee moeten dealen, maar dat is niet jouw probleem. Door te vergeven, of in ieder geval die eerste stap tot vergeving te zetten, zal jij er minder mee zitten. Ik ervaar dat als bevrijdend, niet als wegcijfering – door te vergeven kies ik juist voor mezelf en mijn eigen geluk.

      🙂AntwoordAnnuleer

Welkom op Be Your Own Muse! Ik ben Sophie en dit is mijn website vol tips en informatie over bewuster leven & inspiratie om je eigen muse te worden.

 

Meer weten?

Nieuwste artikelen

Socials

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Om de week inspiratie, tips & de Be your own muse highlights ontvangen? Meld je nu aan en ontvang om de week een mailtje van mij.

Dankjewel voor het aanmelden!