De kleine keuzes die een groot verschil maken

De kleine keuzes die een groot verschil maken

Op dit moment ben ik bezig in een heel fijn boek: The Compound Effect van Darren Hardy. In dit boek pleit de auteur ervoor dat het meestal de kleine keuzes zijn die voor succes of een beter leven zorgen. Een interessante benadering, zeker voor iemand als ik die vaak *nu* verandering wil zien en regelmatig grote aanpassingen doorvoert in haar leven.

Ik ben namelijk niet bang voor verandering. Ik denk dat ik er zelfs van houd. Een verhuizing naar een andere stad of land? Geen probleem, ga ik gewoon doen. Een wijziging qua baan of functie? Tof, weer een nieuw avontuur! Ik houd van vrijheid en het lot in eigen handen nemen. En dus maak ik regelmatig keuzes die voor verandering zorgen. Maar nu ik wat ouder word moet ik toegeven dat je bepaalde dingen niet zo snel kunt veranderen. Nieuwe gewoontes bijvoorbeeld, die ook in Hardy’s boek terugkomen.

Kleine, bewuste keuzes maken

Van gewoonte veranderen doe je namelijk meestal niet van de één op andere dag. Gewoontes veranderen heeft tijd nodig, wil je ze echt integreren in je leven. Daarom is het slim om klein te beginnen. Wil je bijvoorbeeld gezonder leven en misschien een paar kilo afvallen? Maak dan de keuze om elke dag een half uurtje te wandelen en na 20:00 niets meer te eten. Dat scheelt in mijn geval zo’n 200-300 calorieën per dag en zorgt ervoor dat ik elke dag even buiten kom en geniet van wat frisse lucht. Die 200-300 calorieën lijken in de eerste weken misschien geen verschil te maken, maar na een paar maanden ben je opeens een paar kilo kwijt. Een kleine, bewuste keuze kan zo op lange termijn een groot verschil maken.

Waar wil ik verandering zien?

Ik ging bij mezelf na op welke vlakken ik verder langdurige veranderingen wilde doorvoeren. Zo wil ik graag dagelijks een moment voor mezelf creëren waar ik in stilte kan reflecteren en emoties kan verwerken. Dit ga ik doen door dagelijks minimaal 5 minuten te mediteren en om elke dag even te journalen. In mijn notitieboek mag ik dingen van me afschrijven of juist dingen opschrijven waar ik dankbaar voor ben. Daarnaast wil ik graag verder leren en nieuwe tools en tips blijven ontdekken voor een mooier leven. Daarom ga ik elke dag minimaal één hoofdstuk uit een boek lezen. Om wat gezonder te leven ga ik dus proberen om elke dag een half uur te wandelen en pak ik het intermittent fasting weer op (hiermee ben ik ergens vorig jaar gestopt, sindsdien ben ik weer een paar kilo aangekomen). Samen kosten deze veranderingen mij zo’n één uur de tijd, maar omdat ik het over de dag verspreid moet dat wel lukken.

Wat ik hiermee hoop te bereiken is dat ik over ongeveer een half jaar wat gezondere gewoontes heb ontwikkeld, dat die paar extra kilo er weer af zijn en dat ik wat meer focus heb. Dat laatste hoop ik te bereiken door emoties sneller te verwerken door te journalen en mediteren. Dit zijn trouwens allemaal dingen die ik nu ook al doe, maar niet elke dag. Ik hoop dat door ze echt elke dag uit te voeren, ze een gewoonte worden en ik zo een groter verschil ga merken.

Begin klein

Als ik terugkijk naar de veranderingen die ik al succesvol heb doorgevoerd in mijn leven, zijn deze vaak het resultaat van kleine keuzes maken. Kleine keuzes maken, elke keer opnieuw. Zoals van een shopverslaafde met creditcardschulden naar iemand veranderen die vrij duurzaam en minimalistisch leeft. En van vleeseter naar vegetariër gaan, met heel veel vallen en opstaan. Als ik dit van het één op het andere moment had moeten doen was het me niet gelukt. Juist klein beginnen en dit keer op keer proberen zorgde voor resultaat. Doordat ik nu al jarenlang bewuster met geld omga, kan ik me niet voorstellen dat ik weer terugval in oude patronen van onverantwoord geld uitgeven. Hetzelfde met mijn eetgewoontes: deze heb ik over de jaren heen zo veranderd, dat ik niet terug kan gaan naar de ‘oude’ Sophie die meerdere keren in de week vlees, patat en milkshakes bij fastfoodtenten verslond.

Ik ben benieuwd wat deze nieuwe, kleine dagelijkse keuzes mij in de toekomst gaan brengen. Wil jij ook aan je gewoontes werken? Dan kan ik dit boek van harte aanraden. Of begin gewoon vandaag en kies ervoor om één kleine verandering door te voeren in je leven. Wie weet wat voor verschil dit voor jou gaat maken!

Dit artikel bevat een affiliate link.

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet openbaar gedeeld. Verplichte velden zijn gemarkeerd. *

  • […] bevallen. Verder gaan mijn vriend en ik een vakantie boeken en ben ik volop bezig om een aantal nieuwe gewoontes aan te leren, die ik in het artikel van afgelopen dinsdag deelde. Ik heb zin in […]AntwoordAnnuleer

  • Judith11/03/2020 - 14:05

    Mooi, ik probeer ook meer te kijken wat voor mij nu haalbaar is in plaats van meteen hele hoge eisen. Mijn valkuil is dat als ik iets vind wat goed werkt, zoals (een bepaalde) meditatie, dat ik het dan meteen elke dag wil doen en daarvan in de stress raak. Mijn voornemen is voor de komende tijd dus juist minder van alles elke dag te willen doen (omdat ik dat juist teveel probeer en het zich opstapelt) en meer oke zijn met als ik af en toe op gevoel iets doe. En dan misschien 1 ding echt elke dag wat mijn hoogste prioriteit heeft.AntwoordAnnuleer

Welkom op Be Your Own Muse! Ik ben Sophie en dit is mijn website vol tips en informatie over bewuster leven & inspiratie om je eigen muse te worden.

 

Meer weten?

Nieuwste artikelen

Socials

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Inspiratie, tips & de Be your own muse highlights ontvangen? Meld je nu aan en ontvang 1-2 keer in de maand een mailtje van mij.

Thank you for subscribing!